Sunday 5 September 2010

Pencuri

Sejak akhir2 ini 'curi karya, resipi dan gambar' sering berlaku di kalangan blogger. Terbaru, saya mendapat berita resipi ENCIK MAT GEBU beserta gambar masakannya sekali dicilok oleh seseorang yang tidak bermaruah dan tidak bertanggungjawab. Saya cukup bersimpati kepada EMG di atas apa yang telah berlaku. Nampaknya ini bukanlah kali pertama beliau dianiaya. Paling hebat sebelum ini, pihak majalah masakan terkenal di Malaysia yang juga bersikap tidak matang dan tidak beretika, merampas dan mencuri hasil air tangan EMG dan disiarkan di dada majalah tanpa sebarang acknowledgement. Pheww...boleh saman ni..saman bawah akta copyright.

Saya berpesan kepada pembaca blog mahupun blogger2 malah kepada diri saya sendiri agar sentiasa berwaspada dan tidak memandang remeh tentang apa yang kita baca dan perolehi dari mana2 blog. Jika berminat untuk menyiar kembali apa2 karya atau resipi, jangan lupa nyatakan dari manakah sumber yang diperolehi itu. Dalam kehidupan perlu ada sikap jujur..supaya Allah SWT nampak keikhlasan dan kejujuran kita. Moga kita semua sentiasa beringat..

Kenalilah diri kita..binalah identiti tersendiri tanpa mengganggu dan merampas hak orang lain..na'uzubillah min assyaitan arrajim...

No comments: