Monday 11 October 2010

Rojak Buah

Beberapa hari yg lalu, saya buat rojak buah setelah teringat2 rojak buah masa makan di Hull hari tu. Kali ini, saya cuma potong2 je buah ni, kuahnya dah ada, hehe. Tapi, takpe, saya letak resipi kuah rojak tu di sini. Sila scroll down ke bawah jika anda nak cepat.

Untuk rojak buah 1st time ni, saya gunakan sebiji buah nenas saiz kecil yg berharga 1 pound, beli di ASDA dan juga 5 biji epal bersaiz kecil juga, spesis British Heritage Apples. Sebenarnya epal ni dah lama dok dalam peti ais, tiada siapa yg menggemarinya dek teksturnya yang agak keras dan rasa yang masam2 sedikit. Bahagian isi epal ini berwarna pink kemerah2an. Iffah si ratu epal itu pun tak sudi memakannya. Jadi, untuk tidak menghampakan epal2 ini, saya telah potong2kan bentuk kiub dan campurkan dalam mangkuk rojak saya.

Agaknya epal inilah kot yg sedang masak ranum sekarang ni di tepi pagar sekolah budak2 ni. Terliur nak petik sebiji dua tiap kali memandang ke arah pokok2 itu. Jangan...jangan...nanti tak pasal2 kena kejar ngan Mr. Oliver..haha..

Rupa buah2anku di dalam mangkuk.

Homemade kuah rojak ini telah ditaja oleh puan Zarimah, rakan MISG UK-EIRE di Hull semasa saya berkunjung ke rumah beliau sempena majlis rumah terbuka. Resipinya seperti berikut:


Bahan2:

1 botol sos cili [lg best jika yg flaming hot tu]
1 botol kicap manis [sila guna botol sos cili td utk menyukat kicap ini]
sebesar ibujari belacan
gula [mengikut empunya resipi, sukahatilah nak letak banyak mana gula tu, jika nak kuah pekat, letakla banyak gula]


Cara2 menyediakannya:

Senang saja. Gaulkan semua bahan di atas tadi. Simpan dalam peti ais. Voila!! Mudah bukan...tak perlu pakai petis udang ke apa..nak lagi sedap, campurkan kacang tanah yg telah ditumbuk sederhana halus dalam kuah rojak ni. Terangkat!

Inilah rupa campuran buah2an tropika dan western setelah digaul dengan kuah rojak. Rasanya sungguh marvellous.

No comments: