Monday 14 February 2011

Boston Blackcurrant Cheese Cake

Hari tu try buat cheese cake ni..Boston Cheese Cake. Resipi saya dapat dari MyResipi. Bagi yang ingin cuba, saya sarankan ikutlah resipi asal ini ye. Saya ada buat perubahan sikit tapi, hanya pada caranya saja..masih mengekalkan bahan2 ramuannya. Terima kasih tak terhingga kepada Cik Delila atas resipi cheese cake yg sangat sedap! Memang Voilla!!


Resipi : Delila { my resipi }


* BAHAN BASE

* 200 g biskut marie (hancurkan)
* 30 g gula perang
* 15 g serbuk koko
* 100 g mentega cair


* BAHAN KEK KEJU

* 500 g krim keju (A)
* 50 g gula (A)
* 50 g mentega (A)
* 50 g tepung gandum (B)
* 1 biji telur gred A (C)
* 3 biji kuning telur gred A (C)
* 150 g yogurt (plain) (D)
* 3 biji putih telur gred A (E)
* 70 g gula (E)
* 1/2 sudu teh garam (E)


* BAHAN HIASAN

* Krim mentega secukupnya


Cara-cara

BASE

1. Campurkan semua bahan base hingga sebati dan simpan dalam peti sejuk hingga keras.

2. Keluarkan dari peti sejuk dan masukkan ke dalam loyang 8 inci. Tekan hingga mampat. Masukkan kedalam peti sejuk kembali.


KEK KEJU

1. Masukkan A ke dalam mixer dan putar hingga lembut dan gebu.Masukkan B dan kaup balikkkan. Masukkan C dan putar perlahan-lahan hingga sebati. Masukkan D dan kacau sebati.

2. Pukul telur (E) hingga kembang dan masukkan semua bahan E dan pukul hingga pekat. Tuangkan adunan ini ke dalam adunan ABCD tadi. Kacau sebati.

3. Masukkan ke dalam loyang 8 inci dan bakar selama 60 minit dgn suhu 160 darjah C. Sejukkan dan keluarkan dari loyang.

4. Keluarkan base dari peti sejuk. Tanggalkan dari loyang. Sapu krim mentega di atasnya. Kemudian letakkan pula kek keju diatasnya. Hiaslah mengikut citarasa anda.

*******************

Jika ikut resipi asal, tuan punya resipi ni asingkan dulu base dan cheese cake nya, lepas tu baru cantumkan base & cheese cake beralaskan krim mentega..tapi, saya tak buat macam tu..takut tak menjadi..rugi weh beli soft cheese tiba2 kek tertonggeng..

Makanya, saya pun bakarlah kek ni dengan cara biasa saja..tak jugak guna teknik waterbath..sebab masa tu aluminium foil xde dlm stok..xleh nak balut springform baking tin..sebab tu bahagian atas kek ni kecoklatan sikit kaler dia. Disebabkan itulah, saya telah memandai2 meletakkan topping blackcurrant glazing untuk kasi cantik..setelah itu, saya namakan kek saya ini;



BOSTON BLACKCURRANT CHEESE CAKE

My Boston Blackcurrant Cheese Cake.

No comments: